Voor een kind dat 1 of meer van de volgende uitdagingen ervaart:


* moeite heeft met lezen (letters zien dansen, woorden of regels overslaan);                             
* moeite heeft met zwemmen;         

* laat heeft leren fietsen, of alleen slingerend kan fietsen;                                                               
* gym niet zo leuk vindt;

* rekensommen verkeerd maakt;                         
* op de kop op de bank hangt;               

* (vermoedens van) dyslexie;                               
* op de tenen loopt;                 

* moeite heeft met het reguleren van emoties (boos, bang, onzeker);                                         
* zich vaak stoot;               

* graag op de knieën zit;                                           
* op de fiets het stuur mee draait als het omkijkt; 

* niet lekker in zijn/haar vel zit;                             
* schrikt van harde geluiden;                         

* vaak hoofdpijn heeft;                                           
* onzeker de trap op of af loopt;                           
* vaak moe is;                                                         
* regelmatig nog in bed plast na het 5de jaar;   
* weinig zelfvertrouwen heeft;                             
* bij balspellen bang is voor de bal;                     
* last heeft van faalangst;                                     
* bewegingsonrust heeft;                             

* zich druk of juist teruggetrokken gedraagt;     
* moeite heeft met balans; 

* zich moeilijk kan concentreren;                         
* onhandig is;                                                           
* stress ervaart.



Wat gaan we doen tijdens de coaching?

Wat is een psycho-motorisch kindercoach

Je kunt eigenlijk al twee woorden van elkaar scheiden namelijk psychomotoriek en kindercoach.

Psychomotoriek gaat ervanuit dat je lichaam en hersenen met elkaar in verbinding staan.

Beweging zorgt ervoor dat het brein en het lichaam zich met elkaar verbinden en het kind zowel emotioneel, sociaal als cognitief in balans is.

Wanneer de balans verstoord is, kan dit zichtbaar worden in het gedrag en bij leren en concentreren op school.


Een kindercoach helpt het kind weer op weg wanneer het even uit balans is.


Psychomotoriek gaat uit van het gegeven dat er een verbinding is tussen lijf en het brein. Het brein stuurt het lichaam aan en hoe het lijf doet heeft invloed op het brein.

Elk kind leert vanuit beweging.

Door te bewegen met het lijf, en waar te nemen met de zintuigen doet het kind concrete ervaringen op, en door het koppelen van eerdere opgedane kennis groeit het kind op sociaal, emotioneel en intellectueel gebied.

Beweging zorgt ervoor dat het brein en het lichaam zich met elkaar verbinden en het kind zowel op emotioneel, sociaal en cognitief in balans is.

Wanneer de balans verstoord is, wordt dit zichtbaar in het gedrag wat het kind laat zien, en kan het invloed hebben op het gedrag van een kind, en het leren en concentreren op school.

Een psychomotorisch kindercoach gaat met behulp van beweging, creativiteit en spel aan de slag om verandering tot stand te brengen in het denken, doen, voelen en durven van een kind.


Als psychomotorisch kindercoach wil ik het kind veerkracht geven om te leren omgaan met lastige situaties.

In de coaching wordt vooral uitgegaan van de kwaliteiten van het kind. Als je ergens goed in bent vindt je dat vaak ook leuk om te doen.



Share by: